Kollektiivisella hautauksella tarkoitetaan sellaisia hautauksia, joissa useiden vainajien jäännöksiä on asetettu samaan, yksittäiseen hautakontekstiin, yleensä pitkän ajan kuluessa. Juuri pitkäaikaisuus erottaa kollektiivihautauksen joukkohaudasta, jossa useita yksilöitä on haudattu yhtäaikaisesti. Kollektiivihautauksia ovat mm. Etelä-Skandinavian, Länsi-Euroopan ja Britannian neoliittiset megaliittihaudat, joihin on haudattu uusi yksilö mahdollisesti jopa vuosia edellisen hautauksen jälkeen. Kollektiivista hautamuotoa edustavat myös suomalaiset polttokenttäkalmistot, jotka ovat voineet olla käytössä jopa satojen vuosien ajan. Suomen pronssikautisia hautaröykkiöitä on yleensä pidetty yksilöhautauksina, mutta joihinkin pronssikaudella rakennettuihin röykkiöihin on tehty polttohautauksia vielä roomalaisella rautakaudella. Tällä perusteella esimerkiksi Kokemäen Orjapaadenkallion röykkiötä voisi kutsua kollektiivihaudaksi.
Joskus kollektiivihautausta käytetään synonyyminä ruumishautaukselle, jossa samaan hautakuoppaan on asetettu useampi kuin yksi vainaja, vastakohtana yksilöhautaukselle. Kollektiivihautauksen pääpiirteisiin kuitenkin kuuluu saman hautapaikan ohella hautausten eriaikaisuus, ja toisinaan myös aikaisemmin haudattujen vainajien jäännösten sekundaarinen käsittely. Ruumiskalmistoissa kollektiivihautaus voisi siten tarkoittaa esimerkiksi saman hautakuopan uudelleenkäyttämistä pitkän ajan kuluttua. Uuden hautauksen yhteydessä aikaisemmin haudatun vainajan luut on voitu siirtää haudan päätyyn pois uuden vainajan tieltä. Tällaisia ruumishautauksia tunnetaan esimerkiksi Ajviden kivikautisesta kalmistosta (3100 – 2700 eaa.) Gotlannista. Myös Euran Luistarin viikinkiaikaista ruumishautaa nro 404 voi mahdollisesti pitää samanlaisena tapauksena, sillä siinä naisen haudan jalkopäästä löytyi miehen luita ja tyypillisesti maskuliinisena pidettyä esineistöä.





Kirjallisuutta:
Lee, E.J. et al. 2012. Collective burials among agro-pastoral societies in later Neolithic Germany: perspectives from ancient DNA. Journal of Archaeological Science. http://dx.doi.org/10.1016/j.jas.2012.08.037
Lehtosalo-Hilander, P-L. 1982. Luistari I. The Graves. SMYA 82:1. Vammalan kirjapaino Oy, Vammala.
Midgley, M.S. 2008. The Megaliths of Northern Europe. Routledge, Abingdon, Oxon.
Rohiola, V-M. 2013. Polttokenttäkalmiston ominaisuudet ja rakenne : Tutkimuskohteena Laitilan Vainionmäen viikinkiaikainen B-kalmisto. Pro gradu. Helsingin yliopisto.
Salo, K. 2005. What ancient human teeth can reveal? Demography, health and biological relations in Luistari. Helsingin yliopiston verkkojulkaisut.
Historiallisen ajan kirkkomaiden – ja vielä nykyäänkin käytössä olevat – sukuhaudat ovat siis myös kollektiivihautauksia!
TykkääTykkää