Etiikka Haastattelut Harlin Eeva-Kristiina Historiallinen aika Keskiaika Suomi Videot

Saamelaisaineistojen palautuksen ja tutkimuksen perusteita

Eeva-Kristiina Harlin on väitöskirjatutkija Oulun yliopiston Giellagas-instituutissa saamelaisten kielten ja kulttuurin laitoksella. Hän on koulutukseltaan arkeologi ja erikoistunut luututkimukseen sekä saamelaisten historiaan ja kulttuuriperinnön palauttamiseen liittyviin kysymyksiin. Alla olevalla videolla Harlin kertoo muun muassa tekeillä olevasta väitöskirjastaan, jossa yhtenä käsitteenä on repatriaatio-termistä juontuva “rematriaatio”. Harlin avaa videolla tarkemmin tätä termiä, joka liittyy perinteiseen saamelaiseen maailmankuvaan – seikkaan, jota ilman ei voi ymmärtää saamelaisaineistoja tai niiden merkitystä. Harlinin tutkimusta on rahoittanut Koneen säätiö (2 vuotta) ja Suomen Kulttuurirahaston Lapin rahasto (6 kk). Lisäksi hän on työskennellyt kaksi vuotta Giellagas-instituutissa Suomen Akatemian vuosina 2015–2018 rahoittamassa projektissa Alkuperäiskansadiskurssien kotouttaminen ja poliittisten subjektien rakentaminen Saamenmaassa.

Harlin kertoo videolla myös saamelaisten oikeudesta hallinnoida omaa kulttuuriperintöään sekä siitä, mikä on museoiden ja tutkijoiden rooli saamelaisaineistojen käsittelyssä. Mitä oikeastaan ovat saamelaiskokoelmat ja miksi niitä on eri museokokoelmissa ympäri Eurooppaa? Mitä kaikkea saamelainen arkeologinen kulttuuriperintö sisältää? Missä menee ajallinen raja, jolloin voidaan puhua saamelaisesta arkeologiasta? Voiko suomalainen arkeologi tutkia saamelaisia aineistoja? Miten museoissa kerrotaan saamelaisista sen jälkeen kun aineistot on luovutettu niistä pois?

Video soveltuu hyvin kuunneltavaksi, mutta välikysymykset ja -otsikot ovat videon sisällä ainoastaan kuvina. Harlin viittaa puheessaan myös seuraaviin julkaisuihin, joiden avulla voi syventää tietämystään aiheesta:

Guttorm, Gunvor. Duoji bálgát—En studie i Duodji. Kunsthandverk som visuell erfaring hos et urfolk. PhD diss., University of Tromsø, 2001.

Hamari, P. 1996. Kolme kiveä ristissä ja vähän jäkälää päällä – Suorakaiteen muotoiset kivilatomukset pohjoisena muinaisjäännöstyyppinä. Pro gradu -tutkielma. Helsingin yliopisto.

Harlin, E.-K. 2019. Sámi Archaeology and the Fear of Political Involvement: Finnish Archaeologists’ Perspectives on Ethnicity and the Repatriation of Sámi Cultural HeritageArchaeologies, August 2019, Vol. 15, Issue 2: 254–284.

Ruohonen, J. 2012. Kalmistoja, kaivauksia, kallonmittausta. Fyysisen antropologian tutkimuskohteita Pohjois-SuomessaFaravid 36/2012: 57–85.

Schefferus, J. 1673. Lapponia. http://senc.hum.helsinki.fi/wiki/Lapponia_(a_book)

Söderholm, N. 2002. Den anatomiska bensamlingen vid Helsingfors universitet. Pro gradu -avhandling. Helsingfors universitet.

West, H. 2018. Mitäs me väsyneet saamelaiset, maailman tutkituin kansa. Blogikirjoitus.

Yle uutiset: Saamelaisnaisten muinainen, mahdollisesti syntisenä kielletty sarvilakki halutaan jälleen käyttöön

Kommentoi

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.